Компетентнісний підхід кардинально змінює освітню роль учня - із реципієнта (того, хто сприймає інформацію) він перетворюється на активного учасника освітнього процесу, самостійного суб'єкта навчальної діяльності, котрий здобуває, перевіряє, обробляє та використовує інформацію. (Із Концепції Нової української школи) Дитина ХХІ століття - це вже не учень, а здобувач знань. Учитель ХХІ не навчає, а допомагає дитині здобувати знання, координує її дії.(Із Закону України "Про освіту")

четвер, 3 січня 2019 р.

Втрата і повернення вогню в повісті Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

Тема уроку: Втрата і повернення вогню в повісті Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

Мета уроку: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа та шлях його повернення до людей; розвивати вміння аналізувати художній твір, досліджувати його зміст, узагальнювати прочитане; виховувати навички читача-дослідника

Обладнання: підручник-хрестоматія «Зарубіжна література.6 клас», папір, фломайстри, добірка картинок «Вогонь – друг», «Вогонь - ворог» для роботи в групах, буктрейлер до повісті Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», вітальні листівки до Нового року та Різдва

Тип уроку: урок узагальнення вивченого з елементами дослідження
Ключові компетентності:
1) спілкування державною мовою;
2) уміння вчитися;
3) соціальна та громадянська компетентності.
Предметні компетентності:
1) знання художнього твору у єдності змісту та форми;
2) розуміння специфіки оригіналу та художнього перекладу;
3) формування читацького досвіду та якостей творчого читача;
4) порівняння літературних творів (компаративний аналіз або його елементи);
5) уміння творчо – критично осмислювати зміст художнього твору.
Наскрізні лінії:
1) громадянська відповідальність (НЛ -2);
2) здоров’я та безпека (НЛ - 3)
3) підприємливість і фінансова грамотність (НЛ - 4)

Епіграф:
Є темні сили на землі, але тим
яскравішим здається світло.
Ч. Діккенс

Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку
  Я трохи хвилююся. Хочу обговорити з вами дуже важливі питання., відповісти на
які, здавалося б, легко , але насправді – складно. Дуже хочу, аби наш урок був
вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів.
1. Мотивація навчальної діяльності

Робота в групах (Створення колажів «Вогонь - друг», «Вогонь - ворог»)

    Група 1                                                                                                           Група 2
«Вогонь - друг»                                                                                          «Вогонь - ворог»

Презентація напрацьованого

2. Слово вчителя
Так,вогонь може бути і другом, і ворогом. Про це вам відомо. Ви знаєте, як не допустити, щоб вогонь не перетворився на нашого ворога. Про це свідчать і створені вами колажі.
Чому ви працювали над колажами зрозумієте дещо пізніше.

Завдання класу
Віднайти серед напрацьованого в колажах переносне значення слова «вогонь»

3. Актуалізація опорних знань (хвилинка літературознавців)
1) Які види художніх образів вам відомі? (традиційні, індивідуальні, вічні).
2) Поясніть значення кожного з цих образів.
3) Який образ ми називаємо вічним?
4) Наведіть приклади вже відомих вам вічних образів.( Герої давньогрецьких міфів Прометей, Ікар).
5) Яким є вогонь, що титан Прометей забрав у Зевса і віддав людям? (Необхідним, добрим )

Завдання

1. Завдання:
Вибудувати в робочих зошитах ланцюжок асоціацій до словосполучення « добрий вогонь».

Добрий вогонь – вогонь Прометея – родинне вогнище – червона квітка – святкові вогні – вогники в очах – вогонь душі – вогонь серця

Запитання: Про який саме вогонь, на вашу думку, ми будемо вести мову на уроці?

Завдання: Виберіть з ланцюжка асоціацій те, що може стосуватися твору
Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

«Місток» до теми уроку
Яким буде ключове слово теми? (підказка в асоціативному ланцюжку: ВОГОНЬ)
4. Повідомлення теми та мети уроку.

Зверніться до епіграфу. Який художній прийом використовує Ч. Діккенс у цьому висловлювані?
(Антитеза : темні сили – світло )

5. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя

Чарлз Діккенс – великий гуманіст. Можливо, саме тому герої його творів завжди перемагають темряву, йдуть життєвими дорогами, осяваючи собою Всесвіт.


Завдання:

Пригадайте зміст статті підручника про життя і творчість письменника. Що означав вогонь в житті Діккенса?
(с. 83 від слів «Бездушному світу… до «просте земне щастя»)
(Родинне вогнище, святкові вогні різдва, іскрометний гумор, світло добра і надії, тепло сторінок творів Діккенса, серце письменника, полум’я радості)

Складіть інформаційне гроно «Образ вогню в житті Діккенса»


6. Питання для бесіди

 Що таке Різдво в житті людини?
 Які асоціації викликає у вас це свято?
 Прочитайте коментар підручника щодо Різдва. (с.84 абзац: від слів «Час дії повісті…» до «на кращі зміни в житті»).

7. Перегляд буктрейлеру до повісті.



8. Завдання: скласти асоціативний кущ до слова «Різдво», доповнивши його кольоровою палітрою .


9. Запитання до класу


1. Чи співпадає ваше уявлення про Різдво зі змістом повісті Ч.Діккенса?

2. Що «неприродного» віднайшли ви в творі?

(Скрудж не любить Різдво, навіть ненавидить це свято)

3.Чому? З чого почалося все?

(З втрати «вогню» у душі, серці)
4. Як це проявляється в творі? (дитинство, самотній хлопчик у школі…)
Слово вчителя про рід занять героя ( єдиний після смерті компаньйона власник бізнесу; його офіс –контора з єдиним працівником - писарем).

Робота в групах
               Група 2                                                                                            Група 1
Умови,створені господарем для працівника             Умови,необхідні для плідної роботи
(с.86 )

низький температурний режим;                                                                   тепло;
неповага;                                                                                                       затишок;
повна безправність працюючого;                                                                 повага
неохоче надання працюючому святкового  вихідного                           гідна заробітна плата;
                                                                                                                   преміювання до свята


Міркування учнів про ставлення до підлеглих в процесі підприємницької діяльності і можливість чи неможливість відстоювати свої права(с. 88 – писар заплескав у долоні, коли племінник Скруджа почав славити Різдво; слова Скруджа про можливу втрату служби )


5.Чи вдалося Струджу віднайти вогонь, котрий він втратив на життєвій дорозі?

6.Хто допоміг йому?
(Три духи: Минулого Різдва, Теперішнього Різдва, Майбутнього Різдва)

8. «Пошук інформації» в групах (вибіркове читання, добір цитат для теми, узагальнення у вигляді схем).

І група «Втрата вогню в житті Скруджа»

ІІ група «Повернення вогню в життя Скруджа»

9. Підсумок роботи в групах


Скрудж жив в «темряві». Привид Марлея намагається застерегти героя.
Від чого?
Без чого не може жити людина? (Без любові, співчуття, милосердя, без вогня в своєму серці)

10. Гра «Мікрофон» (відповідь на запитання «Що означає вогонь в житті людини?»)

11.Складання сенкану до слова «вогонь»

12. Слово вчителя

Вогонь повернувся в життя Скруджа. Що потрібно, щоб не втратити його ще раз і вже назавжди?

13. Прийом «Порада герою»

Скрудж, щоб ти не втратив віднайдений вогонь, потрібно….

14. Завдання додому

- Підготувати зв’язну усну розповідь «Різдво у нашій родині».
- Заповнити отриману вітальну листівку – привітання рідних з Новим роком та
Різдвом.

Немає коментарів:

Дописати коментар