Компетентнісний підхід кардинально змінює освітню роль учня - із реципієнта (того, хто сприймає інформацію) він перетворюється на активного учасника освітнього процесу, самостійного суб'єкта навчальної діяльності, котрий здобуває, перевіряє, обробляє та використовує інформацію. (Із Концепції Нової української школи) Дитина ХХІ століття - це вже не учень, а здобувач знань. Учитель ХХІ не навчає, а допомагає дитині здобувати знання, координує її дії.(Із Закону України "Про освіту")

понеділок, 12 листопада 2018 р.

Ідея радості й відкриття світу у творі Елеонор Портер «Полліанна». 5 клас


 Тема уроку :    Ідея радості й відкриття світу у творі Елеонор Портер «Полліанна»

Мета уроку:    поглибити знання учнів щодо основної ідеї роману, розвивати вміння міркувати про прочитане, узагальнювати, робити власні висновки; виховувати читацьку культуру в процесі роботи з твором великого жанру – романом

Обладнання:    портрет Елеонор Портер, буктрейлер до твору
                                             
Очікувані результати:

ü  учні вміють розповідати про основні події твору;
ü  характеризують образ головної героїні з точки зору її гри «в радість»
ü  дають оцінку моральним вчинкам Полліанни

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку
Дітидавайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.
«Я- маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.
Я-велика Куля. В мене є багато тепла і світла.
Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

1.     Вступне слово вчителя

  Декілька уроків поспіль спілкуємось ми з головною героїнею роману Елеонор Портер та дорослими, які оточують дівчинку. Непростими є стосунки між ними.

2. Мотивація навчальної діяльності на уроці.

Ø  Уявімо собі, що Полліанна  живе в наш час і відкрила свою сторінку в соціальних мережах. Кого з дорослих, на вашу думку, вона могла б включити до числа своїх друзів?
Ø  Чи був би у дівчинки «чорний список»?
Ø  Чому вона не може мати такого списку? (дівчинка вважає, що всі люди добрі, хороші, тільки, чомусь, приховують це).

3. Актуалізація та поглиблення знань з теорії літератури.

§  Пригадайте, який за своїм жанром твір «Полліанна».
§  Що таке роман?
§  Чим він різниться від повісті?
§  Чи можемо ми погодитись, що автор показує нам, читачам, історію формування характеру головної героїні? (Так, Портер показує нам минуле героїні, багато разів у своїх спогадах Полліанна повертається до цього минулого. Автор широко показує і її сьогодення.

4. Робота над змістом твору

Завдання

  Пропоную спробувати відтворити події Минулого і Сьогодення у творі

 
 
v  Що, на ваш погляд, об’єднує Минуле й Сьогодення Полліанни?
v  Що взяла з Минулого дівчинка, окрім валізи та декількох сукенок?(Гру в «радість»)

5. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя
                                                        
Спробуйте увити собі вулицю у великому місті. Безліч людей. У кожного свої проблеми. У кожного своє життя. Ви йдете та уважно вдивляєтесь у  ці обличчя. Які вони?
(Зосереджені. Напружені. Сумні. І дуже-дуже мало радісних облич).
Чому це так? Невже так все погано у житті цих людей?!
Кого, на вашу думку не вистачає поряд з цими людьми?
(Полліанни з її грою в «радість»).

6. Словникова робота

Складання синонімічного ряду: радість – радісний – радіти

Тлумачення лексичного значення слів
Радість – почуття задоволення, внутрішнього умиротворення.

Радісний –
-          сповнений радості;
-          той, хто приносить радість;
-          той, хто передає радість.
Радіти – відчувати радість.

7. Питання та завдання класу

Пригадайте, хто придумав гру в «радість» (Батько)

Завдання: знайти в тексті та прочитати розповідь Полліанни про історію гри.

Ø  Чи є щось спільне між лялькою та милицями?
Ø  Чому милицям слід було радіти ?(Тому, що вони, милиці, Полліанні не потрібні, у неї все гаразд з ногами).

Спробуємо створити асоціативне гроно «Лялька», «Милиці».


Ø  Чому батько придумав цю гру? (Щоб Полліанна не плакала)
Ø  Доберіть до поданих слів антоніми :
Радість – (Сум)
Сміх – (Сльози, плач)
Ø  Пригадайте, коли Полліанні вкрай необхідна була гра в «радість»? (Коли їй було дуже сумно, важко, коли не виправдовувалися її сподівання)
Ø  Навести приклади з тексту (Можливо зупинитися на епізоді «Кімната на горищі» )
К І М Н А Т А
Якими були відчуття дівчинки від кімнати?
Справжні: розчарування.
Вигадані: «радість» від того, що не буде бачити в дзеркалі ластовиння на своєму обличчі.

Слово вчителя
Полліанна поселилася в будинку своєї тітки. Цей простір затісний для неї. Дівчинка хоче відкрити для себе Світ. У романі цей Світ – це містечко та його жителі.

v  Як жив кожен з героїв до появи в їхньому житті Полліанни?
v  Які відбулися зміни?

Місіс Сноу (інвалід) – плете різноманітні речі, які приносять користь дорослим і малюкам.
Містер Джон Пендлтон – всиновив Джиммі Біна
Тітка Полли – можливо, знайде своє щастя з лікарем Чілтоном.

§  Що може змінитися в людині? (Зовнішність, поведінка, мова, душа)
§  Яка з цих змін, на вашу думку, найважливіша? (Душа)
§  В що вірила Полліанна? (Виявляється, в душу людини).
§   
За Біблією
-          людина заслуговує всепрощення;
-          може спокутувати гріх;
За Полліанною
-          поганих людей немає;
-          всі люди добрі;
-          вчинки людей можна виправдати;
-          кожній людині потрібно дати шанс.

Перегляд буктрейлеру до твору з інтернету


Завдання:
окреслити світ, який відкрила собі та жителям містечка Полліанна
8. Підсумки уроку
   Таким чином , американська письменниця Елеонор Портер немов попереджає нас: не гнівіть Бога, радійте життю, змінюйте світ на краще. Якщо в житті виникають труднощі – пригадайте Полліанну з її грою в «радість».
   Мікрофон:
Що я хотіла(в) би побажати Полліанні?
Завдання додому

Підготуватися до уроку розвитку мовлення. Переказати уривок з роману «Зустріч Полліанни з Джиммі Біном»

©      від імені Джиммі Біна (хлопчики)
©      від імені Полліанни (дівчатка)















Немає коментарів:

Дописати коментар