Тема: Середньовічна китайська поезія. Лірика Лі Бо (701-762 рр.)
Основні теми і мотиви лірики митця.
Мета уроку: допомогти восьмикласникам зрозуміти особливості середньовічної китайської поезії; визначити ознаки даосизму в ліриці Лі Бо; продовжувати розвивати навички аналізу й сприйняття ліричного твору; виховувати естетику читацьких смаків,толерантність й повагу до східних культур.
Обладнання: підручники, тексти поезій Лі Бо, ілюстрації; презентації за темою, фотомонтаж, китайська музика
Тип уроку: урок вивчення нового з елементами дослідження, інтеграції та компаративного аналізу
Ключові компетентності:
1) спілкування державною мовою;
2) уміння вчитися;
3) соціальна та громадянська компетентності.
Предметні компетентності:
1) знання художнього твору у єдності змісту та форми;
2) розуміння специфіки оригіналу та художнього перекладу;
3) формування читацького досвіду та якостей творчого читача;
4) порівняння літературних творів (компаративний аналіз або його елементи);
5) уміння творчо – критично осмислювати зміст художнього твору.
Наскрізні лінії:
1) громадянська відповідальність (НЛ -2);
2) здоров’я та безпека (НЛ - 3)
Епіграф до уроку: Сенс не вичерпується написаним» (знамените правило китайської поетики)
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку
Доброго ранку!- травам росистим!
Доброго ранку!- квітам барвистим!
Доброго ранку!- сонечку ясному, людям усім і всьому
прекрасному!
Доброго ранку, сонце і вітер!
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, плането Земля!
Мотивація діяльності на уроці
Вчитель:
Кожному з нас подобається мандрувати.
З якою метою ми це робимо?
(Прагнемо дізнатись щось нове; розширити власне бачення світу, який нас оточує…)
Завдання :
доберіть синоніми до слова «мандрувати»
Вчитель:
Я зустрілась зі словом «Мандрівець»- це назва видавництва, яке діє в Тернополі. Кожен вчитель може співпрацювати з ним, щоб власні напрацювання «помандрували» до колег у вигляді навчального посібника.
Певний час я співпрацювала з цим видавництвом. Результат - наступне видання
(хвилинка презентації власного посібника «Сучасний урок.Література як мистецтво слова»).
Сьогодні ж у нас буде дещо інша мандрівка. Але з «Мандрівцем» її об’єднає те,
що ви матимете змогу «мандрувати» в поки що не знайомий світ середньовічної літератури.
І. •- Запитання для опрацювання
- Які хронологічні межі середньовіччя? (ІV-XIV ст)
- Які релігії поширювались? (християнство, іслам, буддизм)
- Назвіть світові мови епохи Середньовіччя (грецька, латинська, китайська, арабська)
Назвіть найвідоміші героїчні епоси народів світу («Пісня про Роланда», «Пісня про Нібелунгів», «Слово про похід Ігорів»)
Королевою з родів літератури середніх віків була…(поезія)
Найвідоміші світові поети, письменники епохи середньовіччя (Данте, Рудакі, О.Хайям, Лі Бо, Ду Фу)
Літературознавча хвилинка (повторення відомостей про роди літератури
та їх жанри, зокрема про поезію)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Кожен народ, кожна нація мають свої ознаки, звичаї, традиції. Це виявляється в одязі, проявах гостинності, тощо.
Робота в групах (національні ознаки в творах)
Група 1 Група 2
Японська народна казка М.Гоголь «Ніч перед Різдвом»
«Іссумбосі, або Хлопчик - мизинчик»
Презентація напрацьованого
Сьогодні на уроці три слова потребують особливої нашої уваги
Конфуціанство – вчення давньокитайського мислителя Конфуція (VI ст. до н.е.), про головне поняття «жень» - гуманність, людськість.
Даосизм – філософське вчення Китаю. Людина-природа – єдине ціле, тому пізнати природу означає пізнати людину.
Асоціації (багатозначне) – психологічний зв'язок між думками, уявленнями, поняттями, емоціями, внаслідок якого спричиняє інше (картина)
• Слово вчителя історії: «Середньовічний Китай»
Перегляд відеопрезентації «Китай і китайська культура»
Два крила китайської поезії – це Лі Бо і Ду Фу
III. Повідомлення теми та мети уроку
Прийом «Пошук інформації» (робота з підручником)
Завдання
Скласти асоціативний кущ «Лі Бо» (використовуючи віднайдену інформацію)
(Можливі складові: «безсмертний, скинутий з небес»,
«летить полин за 10 тис. лі» аналог Робіна Гуда, Кармалюка ,
«досконалий, чистий»,
«безсмертний, повернутий на небеса»,
«не мав в поезії суперників»,
«подібний до вітру»,
«з нетутешніми думками»,
«він сам собі цікавий»)
Іноді біографія Лі Бо нагадує казку. Легенди і версії. (розповіді учнів)
«Місток» до компаративного аналізу(Лі Бо та Григорій Сковорода)
Завдання:
Чи легко мандрувати? (небезпека, труднощі в побуті…)
Але є ті, кого не лякають труднощі.
Стислий коментар вчителя – роль мандрів в долях Лі Бо та Григорія Сковороди
Серед завдань зі ЗНО з української літератури на 2019 рік є запитання про творчість Григорія Сковороди. Про його твори ви дізнаєтеся в 9 класі на уроках української літератури. Сьогоднішній урок - це спроба створити у вас уявлення не тільки про Лі Бо, а й віднайти спільне в долях видатного українця та представника китайської літератури.
Інформація для учнів
Козацький стан давав особисту волю українському філософу, поету Григорію Сковороді і формував у нього психологію вільної людини. Про це можно зрозуміти з його віршів.
Гей, поля, поля зелені,
Зелом-квітом оздоблені!
Гей, долини, і балки,
І могили, й пагорки!//
Гей ви, вод потоки чисті!
Береги річок трависті!
Гей же, кучері які у дібров сих і гайків!//
Жайворонок над полями,
Соловейко над садами, –
Той під хмарами дзвенить, сей же
на гіллі лящить.//
А коли зійшла денниця,
То прокинулася птиця.
Музика звучить навкруг, у повітрі шум і рух!//
Тільки сонце визирає –
Вівчар вівці виганяє,
На сопілочку свою котить трелі по гаю.//
Пропадайте, думи трудні
І міста багатолюдні!
Я й на хлібові сухім житиму в раю такім.
Григорій Савич узяв до рук ціпка та зі скромними пожитками пішов вівчати Європу. Мандрував по Німеччині, Словаччині, Польщі, Австрії, Північній Італії. Слухав лекції знаменитих німецьких професорів, вивчав різні філософські системи, придивлявся до життя, зіставляючи його з життям на Україні.
В 1751 р. Сковорода повернувся до України. Йому йшов 31-й рік. Батьки померли, так і не дочекавшись свого вченого сина, а єдиний брат виїхав кудись у пошуках кращої долі, і сліди його назавжди загубилися.
Єдине багатство, що приніс Сковорода додому, – це знання. Це змусило говорити про нього, як про нового Сократа. Він попрощався з батьківськими могилами, знову взяв ціпок у руки та бадьоро пішов з рідного села в широкий світ, несучи певність, що всюди знайде шматок хліба у людей, воду дасть йому земля без плати, а все інше зайве...
Порівняння
Вони обидва покинули домівку
Лі Бо, щоб Григорій Сковорода
«вирощувати мудрість» «Світ ловив мене, та не спіймав»
Аналіз поезії
«ПЕЧАЛЬ НА ЯШМОВОМУ ҐАНКУ»
- Виразне читання поезії.
- З’ясування картин, які виникли.
- Про що цей вірш? (усне малювання)
На яшмових сходах біліє холодна роса.— Промокли панчохи. Пливуть мовчазні небеса. Дивлюсь крізь фіранку на місяць осінній печальний,— На тихій воді він тремтить і повільно згаса.
Вірш «Печаль на яшмовому ґанку» складається лише з 20 ієрогліфів, схожий на малюнок.
Який малюнок запропонували б ви?
Тут немає описів кохання, є лише зримі образи, які передають почуття ліричних героїв.
Визначення учнями теми
(«Печаль на яшмовому ґанку» – туга дівчини в розлуці з коханим, образи природи)
Створення «аналізу – характеристики» поезії
Літературний рід: поезія (лірика)
Жанр: вірш
Образи-символи у назві вірша «Печаль на яшмовому ґанку»:
печаль – емоційна забарвленість переживань, показує, яким було чекання;
яшмовий – знак почуття щирого, істинного, вірного, гідного;
ґанок (точний переклад – порог) – це грань, межа.
Поняття «художній час, художній простір» - хронотоп
Віднайдення хронотопу в поезіях
Конфлікт: зіткнення
1)“широкого світу” з “приватним світом”;
2) моральних норм з почуттями;
3) життєвих обставин з внутрішнім світом людини.
Внутрішній стан у поезії Лі Бо “Печаль на яшмовому ґанку” передається за допомогою конкретних, зримих образів.
Перегляд відеопрезентації під супровід китайської музики про лірику Лі Бо і, зокрема, його поезію«Входжу в річку, грає осіння вода».
«Входжу в річку, грає осіння вода».
- Ще раз учні читають «про себе»
- Заплющимо очі. Уявляємо. Навкруги жодної душі – тільки Ви і природа.
- Чи переживали ви колись подібне відчуття?
- Які асоціації виникають у нас при сприйнятті цієї мальовничої поезії?
Бесіда з учнями
Який настрій у ліричного героя? (сумує за людиною)
Чому настрій не можна назвати тугою , а лише сумом? (природа розраджує, він дивиться в літо, там нема місця туги)
Чому автор обирає саме осінь?
Якими художніми засобами вдається Лі Бо передати захоплення природою? (метафора – «граюсь перлами на пелюстках, епітети –
«шовкові хмари»)
Яка роль трьох крапок у вірші? (4 рази) (пауза, роздуми, незавершеність думок, змішаність думок, природа відволікає від сумного настрою…)
Технологія «вільне письмо»:
записуємо, які асоціативні картини з'являються під час читання цієї поезії
Який художній засіб використовує поет? «Олюднення»(уособлення «гори дивляться на мене») Пейзаж оживає під його пензлем
Яка вишуканість, свіжість та несподіваність асоціацій!
Доведіть, що Лі Бо був прибічником даосизму.
Підсумки уроку.
- Скласти сенкан «Лі Бо»
- Прийом «Продовжіть речення»
Сьогодні на уроці:
ü Я дізнався –
ü Я здивувався –
ü Я відчув –
ü Я зрозумів –
ü Я запам’ятав –
IV. Завдання додому.
Аналізувати поезії Лі Бо.
Немає коментарів:
Дописати коментар