Компетентнісний підхід кардинально змінює освітню роль учня - із реципієнта (того, хто сприймає інформацію) він перетворюється на активного учасника освітнього процесу, самостійного суб'єкта навчальної діяльності, котрий здобуває, перевіряє, обробляє та використовує інформацію. (Із Концепції Нової української школи) Дитина ХХІ століття - це вже не учень, а здобувач знань. Учитель ХХІ не навчає, а допомагає дитині здобувати знання, координує її дії.(Із Закону України "Про освіту")

понеділок, 15 жовтня 2018 р.

Розробка уроку за поезією Марини Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних»

Розробка уроку за поезією Марини Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних»

Тема уроку: «Мої ви друзі незрадливі» (вірш Марини Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних».Чарівний світ літератури та мистецтва у творі )

Мета урокупоглибити знання учнів про поезію як простір для роздумів, спогадів, почуттів; розвивати вміння сприймати ліричний твір в цілому і зокрема, виразно й вдумливо читати його; виховувати вдумливого читача, здатного створити власний світ улюблених героїв і образів та зрозуміти й відчути силу музичного мистецтва

Обладнання: портрет М. Цвєтаєвої, виставка улюблених книжок п'ятикласників, музичні фрагменти з творів Гріга, Шопена

Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку
Поетичне вітання
Чи все необхідне до уроку ви приготували?
Голова-щоб слухати.
Вуха-щоб чути.
Очі-щоб усе бачити.
Руки-щоб їх піднімати.
Серце-щоб усе відчувати і сприймати.
Мотивація
  Сьогодні у нас працює виставка улюблених книжок з ваших   домашніх бібліотечок. Пропоную вам презентувати їх своїм однокласникам за зразком: країна, автор, назва твору, герої (учні знайомлять присутніх з принесеними з дому книжками, які увійшли до заздалегідь складеного ними переліку всіх, що є в них вдома )

Слово вчителя
  Я рада, що вдома ви маєте книжки, читання яких приносить вам задоволення. Сьогодні ми познайомимось з твором, автор якого має в цьому плані спільне з вами. Але спочатку повторимо «абетку читача».  

Актуалізація опорних знань
  • Які роди літератури відомі вам?
  • Чим різняться поезія та проза?
  • Назвіть основний жанр поезії.
  • Що зазвичай передає автор вірша? (власні роздуми, почуття, спогади. переживання)
Повідомлення теми, мети уроку

Засвоєння нових знань
 Робота з підручником (читання та обговорення статті про Марину  Цвєтаєву).

Слово вчителя
 З чотирьох років Марину вчили грі на роялі. Любов до музики передавала дівчинці мати. Вона грала твори Гайдна, Гріга, Шопена… Прекрасні, неповторні звуки переносили майбутню поетесу в чарівний світ. Разом з музикою в її життя непомітно
увійшли книжки.

           (тихо звучить музичний фрагмент з твору Е. Гріга)

Виразне читання вірша Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних» в оригіналі та в перекладі (можливі варіанти: вчитель читає оригінал, підготовлений учень переклад або ж навпаки)

З'ясування 
  1) первісного сприйняття поезії;
  2) «вдалості» перекладу;
    3)  розуміння та тлумачення незнайомих слів та понять (раювання, Діоген, Принц і Жебрак)

Робота з текстом
  • Віднайти у вірші речі, звуки, події, з якими  лірична  героїня пов'язує своє дитинство.
            Звучить фрагмент з твору Шопена «Ноктюрн»
  • Чому, на вашу думку, саме ця мелодія навіює спогади  про дитинство?
  • Яким ви уявляєте дім, що постає перед нами?
  • Знайдіть  та прочитайте діалог матері та доньки. Про що він свідчить?
  • Які книжки згадує героїня? Чому саме їх? (Це книги про дитинство).
  • Ким є книги для неї? («Мої ви друзі незрадливі»)
  • Як ви розумієте означення «незрадливі»? 
  • Як називається цей художній засіб? (епітет)
                              
Слово вчителя

      Цвєтаєва використовує у вірші кольорову гаму. Яку саме? Чому?  (Червоний, золотий)
    * Червоний - символ вогнища, тепла, затишку. Це улюблені образи
поетеси.
    *  Золотий – колір щастя, коли поруч мама, рідні і близькі люди.

    Коли поруч – «друзі незрадливі» в «обкладинках червоних».

Робота над виразним читанням вірша.

Підсумки уроку.
«Мікрофон»

   Мої «друзі незрадливі» - це…
                   Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»ÑŒÑ‚ат пошуку зображень за запитом "девочка читает книгу"

Завдання додому

 Підготувати виразне читання поезії М. Цвєтаєвої.

 Методичний коментар

Це перший з двох уроків, відведених програмою на вивчення даного твору.

Немає коментарів:

Дописати коментар